Morocco Periode: 08-08-2003 tot 01-09-2003

9-8-2003    Wild kamperen in Marokko

Op de boot van Algeciraz naar Ceute hebben we John ontmoet. Hij verteld uitgebreid over zijn ervaringen met reizen door Afrika. Zeer nuttige tips! De foto is genomen op een parkeerplaats langs de snelweg, waar we de nacht doorbrengen. Een van de veiligste plekken, volgens John. De parkeerplaats is alleen bereikbaar met de auto en overvallers en zakkenrollers hebben geen auto.

9-8-2003    Zilverreigers

Een bootje in de haven naast Media Plage. De enige zeemannen op deze boot zijn zilverreigers
9-8-2003    De melkboer

In de Medina van Sale (naast Rabat) zagen we de fiets van de melkboer staan.

10-8-2003    Cactusfruit

We stoppen aan de kant van de weg om foto's te maken van een fruitdragende cactus. Een aardige vrouw doet voor hoe je de vruchten kan plukken zonder gestoken te worden. Daarna nodigt ze ons uit voor thee en lunch in haar huis.
10-8-2003    Familiefoto

Natuurlijk moest de hele familie op de foto. Helaas zien zij een foto als iets serieus dus absoluut niet lachen.

10-8-2003    Regen in Meknes

Het is bloedheet in Meknes. Opnieuw hebben we donder-bliksem en stofstormen gevolgd door zware regenbuien. Het lijkt wel of Thor met ons meereist.
10-8-2003    Kantoor aan huis

Peter z'n kantoor aan huis: In de open lucht, aan de achterkant van de auto met voldoende licht. De 220V in de auto is erg gemakkelijk.

11-8-2003    Ten strijde

Ergens ver in de Sahara zien we twee stammen elkaar te lijf gaan. (eigenlijk is het een foto van een foto ergens aan de muur in een toeristich theehuis)
11-8-2003    Kinderarbeid in Fes

Fes is een hele mooie stad met heel veel historische gebouwen maar het meest opvallende is nog wel de arbeiders. Veel kinderarbeid en ongeloofbare werkomstandigheden. De jongen op de foto werkt aan een soort weefgetouw.

12-8-2003    Verven van zijde

Met de hand wordt de zijde geverfd in een winkel zo groot als een diepe kast. Het uitwringen gebeurt gewoon op straat.
12-8-2003    De gasboer

Het meeste gas komt in Marokko in gasflessen. In de medina wordt het vervoerd m.b.v ezels en muilezels.

12-8-2003    De beroemde/beruchte leerververij van Fes

Je gelooft je ogen niet. In de bloedhitte (46C) zijn mannen de hele tijd bezig met leerlooien en verven of bleken.
12-8-2003    De Berber

Onze gids (een officiele via de toeristen info) dropte ons zoveel als hij kon in winkels (commissie). Bij de meeste kwam je al gauw weg als je bij voorbaat zei dat je niets zou kopen. Bij deze winkel zijn we er toch 'ingetuind' en hebben we een "Berber" jurk voor Peter gekocht.

12-8-2003    Koperwerk in Fes

Handgemaakte koperen borden.
13-8-2003    Merendistrict

Mooie vergezichten en wolken in het merenddistrict van Marokko (vlgs de borden aan de kant van de weg moesten het 7 meren zijn, we hebben er maar 1 gezien)

13-8-2003    Zilverreigers

Zoals je in Nederland kraaien ziet pikken aan een koe en in Zuidelijk Afrika Oxpeckers zie je hier Zilverreigers ossenpikken.
13-8-2003    Azrou

In de Cederwouden bij Azrou leven heel veel apen. Deze lag erbij alsof hij zo uit de boom gevallen was.

13-8-2003    Nog een aapje in Azrou

14-8-2003    Tagine aardewerk

In heel Marokko kun je Tagines van aardewerk kopen. In deze schotel bereiden ze hun warme maaltijden.

15-8-2003    Vogeltjes vangen

Met deze val probeert een nomadenjongetje een vogel te vangen. Een dopje water, een mandje, een takje en een touw. Bedenk zelf maar hoe het werkt. Volgens het ventje werkt het!
15-8-2003    Regen in de Sahara

Na de regen in Frankrijk, onweer in Spanje, nu regen in de Sahara! Het regent nooit in deze tijd van het jaar, maar het is zeker verfrissend.

15-8-2003    Nomadenman

Tijdens een bezoekje aan een Nomaden trouwerij weet Nicoline dit plaatje te schieten. Mocht eigenlijk niet( want ze willen geld voor foto's), maar heel fraai.
15-8-2003    Autotrekken

In de Sahara help je iedereen met autopech. Zelfs wanneer het een Landrover is……

15-8-2003    House bij een neergaande zon

Genietend van de ondergaande Saharazon, luisteren we naar de opzwepende housemusic van Tiesto. Daar zouden ze een reclame van moeten maken…….
15-8-2003    Nog een zonsondergang

Zo ging de zon onder, gezien vanaf onze campingplaats.

16-8-2003    En wederom: bergen regen

Nadat we de tent hadden opgezet op een camping in de Gorges de Tohdra, begon het hevig te regenen. Pijpenstelen. Al het regenwater vanuit de bergen werd omgeleid naar rechtstreeks onder onze auto. We hebben snel alles ingepakt en zijn hogerop gegaan.
18-8-2003    Droog plekje

Bij de buurcamping vinden we ee redelijk droog en veilig plekje. 's Avonds worden we uitgenodigd om een tagine te delen met familie en vrienden.

18-8-2003    Paradijsje

Zonder de regen en overstromingen zou het een paradijsje zijn. En de volgende dag was dat het ook.
18-8-2003    Op grote hoogtes

Als we door de Gorges de ohdra rijden, zien we op grote hoogtes (2500 mtr) prachtige vergezichten. Hier filmt Nicoline de prachtige vallei.

21-8-2003    Vastgelopen

Na een kort verblijf in het touristische Essaouira vinden we een prachtig strandje zonder toeristen. We willen op het strand gaan luchen, dus rijden we met de auto nar een afgelegen plek. Nog geen 200 mtr verder staan we tot aan de assen in het zand. Maar met de hulp van wat vissers zijn we binnen 5 minuten weer los.
21-8-2003    Groepsfoto

We worden door onze redders uitgenodigd voor thee in hun strandhuisje. En natuurlijk wil iedereen op de foto.

21-8-2003    Vissers

Het strandje wordt gebruikt door vissers. Later krijgen we gebakken vis met brood als diner.
21-8-2003    Opperhoofd

Hoessein is het opperhoofd en de eigenaar van het huisje. Hij geeft ons de sleutels en laat ons in zijn huisje overnachten.
Click for big

21-8-2003    Iedereen weg, feestje!

Als alle vissers naar huis zijn, hebben we het hele strand voor ons alleen. Muziekje op, biertje erbij, feestje!
22-8-2003    Zonsondergang

We genieten van de zonsondergang, in een slaapzak opgerold. Het koude zeewintje koelt alles goed af.

23-8-2003    Het goede doel

Nicoline heeft een nieuwe bezigheid verzonnen voor de reis: alle katten die we tegenkomen verwennen. Hier krijgen de katten van de camping in Tiznit een bakje water voor de dorst. We geven ook nog een blikje sardienen voor de katten 's avonds aan de campingbewaker, maar we betwijfelen of de katten daar iets van hebben gezien.
24-8-2003    Vissen op Aglou Plage

In Tiznit ontmoeten we Khalid, die ons meeneemt naar zijn grot op Aglou Plage. We zijn uren aan het vissen, maar vangen zo goed als niks.

24-8-2003    Khalid de visser

Khalid helpt me de hele dag met alles. Hij werpt de lijn in, doet smerig aas aan de haak, maakt m'n vastzittende lijn los, alles. Behalve het erafhalen van m'n vangst: ik heb de hele dag vissen gevoerd, maar niks gevangen!
24-8-2003    Avondeten

Als avondeten verorberen we de vangst van die dag in een smakelijke tagine. En zoals vissers vak doen: we hebben maar wat vis bijgekocht, want onze eigen vangst was nog niet eens genoeg voor een zieke kat.

24-8-2003    Grotten aan het Aglou strand

Dit zijn de grotten waar de lokale bevolking hun vakanties en weekenden doorbrengen. Die in het midden is Khalid's grot.
24-8-2003    Voedsel verzamelen

's Middags gaan alle 'holbewoners' eten zoeken. Octopus, mosselen, krab. Noem maar iets op en zij vangen / eten het. Supervers!

24-8-2003    Weer een speciale zonsondergang

We mogen blijven slapen in Khalid's grot. We genieten weer van een mooie zonsondergang, met mooie herinneringen.
26-8-2003    Ruige dag

Na een ruige rit naar La Plage Blanche (het witte strand), ontmoeten we een spaanse familie, met wie we gezellig kletsen eten en genieten van de goede dingen in het leven.

27-8-2003    Moeder en zoon

Langs de Plage Blanche komen we een groep kamelen (drommedarissen, ik weet het) tegen. Dit is een moeder en haar jong.
27-8-2003    Verlaten fort

Als we bij een verlaten fort aankomen, blijkt het toch nog in gebruik te zijn. Een legerman en een lokale visser nodigen ons uit voor thee en we krijgen een versgevangen tarbot voorgeschoteld. Smullen!

27-8-2003    Eindeloos en winderig

De Plage Blanch lijkt eindeloos en is erg winderig. Later ondervinden we dat het wel een einde heeft, maar dat is zelfs met de GPS moeilijk te vinden.
27-8-2003    Na de volgende bocht

Als we eindelijk de uitgang van La Plage Blanche hebben gevonden, zien we tot onze verbazing een gloednieuw hotel annex camping. Als in een fata morgana, maar dan echt. En als extraatje is het er ongelofelijk schoon en eten ze van gewone borden, met messen en vorken. Hier blijven we om Nicoline's verjaardag te vieren!

31-8-2003    Onze gids in Dakhla

In Dakhla ontmoeten we Aziz. Hij helpt ons met het vinden van de juiste winkels om de voorraden aan te vullen. Ook nodigt hij ons uit om met z'n gezin een vis-tagine te eten. Een paar dagen na ons vertrek geeft hij onze website door aan een engels / zuid-afrikaanse groep van drie. Die nemen contact met ons op en vanaf Atar (Mauretanie) reizen we met hun samen.
29-8-2003    Waarschuwing

Op weg van Dakhla naar Mauretanie rijden we door de Westerlijke Sahara. Een mooie asfaltweg, met hier en daar een belangrijke waarschuwing……