Ghana Periode: 16-10-2003 tot 26-11-2003

16-10-2003    We rijden Ghana binnen

Zodra we Ghana binnen rijden herhaald de geschiedenis zich weer…. Donkere wolken gevolgd door hevige regenval.

16-10-2003    Verstoppertje

Geitjes en ezels hebben een hekel aan regen. De geitjes denken dat ze schuilen voor de regen als ze hun koppies tegen een boom aan duwen.
16-10-2003    Huwelijksaanzoek nummer ….

De aantrekkingskracht van Vicky is enorm. Twee man van de Ghanese douane ontdekken dat ze vrijgezel is, dus direct interesse en huwelijksaanzoeken.

17-10-2003    Vastzitten #…

We proberen Mole Nat. Park via de noordzijde binnen te komen. Dit is normaal onmogelijk tijdens het regenseizoen. Koppig als we zijn proberen we het toch met als gevolg: de Landy vast voor ons en de Mercedes vast achter ons, terwijl we op een heel smal paadje staan (waar keren onmogelijk was).
17-10-2003    Ploegen

De Mercedes met z'n difflocks en mudterrain banden gaat door de modder als een boer met z'n ploeg. Menig boer zou jaloers op het resultaat zijn.

17-10-2003    Redding

3 paar zandladders (modderladders), 5 sleeplinten, een Tirfort winch met 25 m ss kabel, 3 scheppen, 2 hijacks, harpsluitingen, 3 man, 4 vrouwen en 4 uur tijd was nodig om los te komen.
17-10-2003    Uitgeput

Eenmaal uit de modder begint het ook nog te hozen. Dus in de auto, ik ben zo moe dat ik overal wel kan slapen. Ook tussen de teringzooi, vol met modder.

18-10-2003    De volgende morgen

Er is geen andere mogelijkheid dan op het pad ontbijten. Naast het pad is alleen maar modder.
18-10-2003    Op weg naar Wa

Eenmaal weer op weg, richting Mole Nat. Park, als we getrakteerd worden op de mooiste wolken!

18-10-2003    Zonsondergang in Mole

We komen aan in Mole Nat Park als de zon net onder gaat. Spectaculaire zonsondergang.
19-10-2003    Bushwandeling-1

Onze eerste bushwandeling. We zien enorm veel wild waaronder veel bavianen.

19-10-2003    Bushwandeling-2

Bushbucks
19-10-2003    Bushwandeling-3

Een olifant die een lekker zandbad neemt.

19-10-2003    Uitzicht vanaf de camping

Zittend voor je tent, uitkijkend over een waterdrinkplaats waar de olifanten komen om te zwemmen.
19-10-2003    Zakdoekje leggen, niemand zeggen

Het is een lust voor het oog al die spelende olifanten.

20-10-2003    Kintampo watervallen

De waterval zag er zeer verkwikkend en aantrekkelijk uit. Iedereen nam een lekkere koele douche.
21-10-2003    Baobeng-Fiema monkey sanctuary

Een Mona aapje. Deze aapjes worden aanbeden door de bewoners van Fiema en Baobeng omdat ze geloven dat het hun voorouders zijn.

21-10-2003    Aapjes-2

De zwart-witte Colobus apen, met hun elegante witte staarten.
22-10-2003    Rijden door de resten van het regenwoud van Ghana

De weg van Kumasi naar Doxcove gaat door uitgestrekte wouden. We zien (helaas) heel veel vrachtauto's rijden met gigantische bomen erop met als bestemming? Hoogstwaarschijnlijk voor de goedkope "Gamma/Karwei" tuinstoelen in Europa!!

22-10-2003    Wat overgebleven giganten

Zo hier en daar zie je nog wat eenzame giganten staan. Kun je je voorstellen hoe het in het verleden eruit gezien moet hebben.
22-10-2003    Donker

Tegen de avond krijg je mooie zwart-wit plaatjes.

23-10-2003    Eindelijk de zee

Na vele weken in het binnenland kunnen we eindelijk weer eens de zee zien en ruiken. Kunnen we al het Sahara zand en stof wegwassen met zeewater.
27-10-2003    Haventje van Dixcove

De vissersboten zijn allemaal schitterend gekleurd en versierd met vlaggen van allerlei landen. Dit is waar we op uitkijken vanuit het Fort Metal Cross

27-10-2003    Peter, de blanke slaaf

Peter staat voor het fort, daar waar vele slaven hun laatste blik op Afrika hadden voordat ze vervoerd werden naar de schepen.
27-10-2003    Tool time

De gasten kunnen eindelijk weer met hun speeltjes aan de gang. Tijd voor een grote onderhoudsbeurt.

28-10-2003    Prive parkeerterrein

De auto's staan naast het fort geparkeerd.
28-10-2003    Hoofdpoort

De hoofdin en uitgang van het fort. Door deze poort hebben vele slaven gelopen op weg naar Amerika.

28-10-2003    Slaapkameruitkijkje

Onze slaapkamer kijkt uit over de binnenplaats van het fort. Zo zien we het als we 's ochtends onze ogen open doen.
28-10-2003    Uitzicht vanaf het fort

Vanaf het fort kijken we uit over de zee en de haven van Dixcove.

29-10-2003    Visser gaan aan het werk

Alsof er een startschot wordt gegeven. Alle vissersboten varen tegelijkertijd uit om aan het werk te gaan. Mooi uitzicht vanaf het fort!
30-10-2003    Strandgieren

In Holland hebben we zeemeeuwen. Hier struinen de gieren het strand af, op zoek naar vis.

30-10-2003    Afkoelen

Na al het zware onderhoudswerk aan de auto's, hebben we een verfrissende duik wel verdiend. Om heel eerlijk te zijn, we heebn een week lang in zee gelegen……
31-10-2003    Matrassen voor vrienden

Lydia en John (Dixcove) waren zo behulpzaam gedurende ons verblijf in het fort dat we graag iets terug wilden doen. We hebben matrassen gekocht voor hun kinderen.

31-10-2003    Nieuwe eigenaar, nieuwe toepassing

Deze voormalige brandweerauto heeft een nieuwe bestemming nl taxi. Ze zijn alleen vergeten de sticker BRANDWEER vergeten te verwijderen.
1-11-2003    Portret-1

Is tie niet schattig?

1-11-2003    Body surfing

De oceaan bij Busua Beach is fantastisch. We hebben uren in de golven gespeeld.
1-11-2003    Portret-2

Deze jongen staat blijkbaar te bedenken wat hij met het brood zal doen….

1-11-2003    Gieren op het strand

Ik vroeg nog aan de gier of hij even wilde poseren maar hij vloog weg zodra we de lens op hem richtte.
1-11-2003    Ghanese "meeuwen"

I.p.v meeuwen scharrelden deze eenden lekker op het strand.

2-11-2003    ByeBye

Met deze foto hebben we gedag gezegd tegen Rob en Linda, de eigenaren van het fort. Toen wij er logeerden waren zij nog in Engeland en hebben we ze helaas nooit ontmoet.
2-11-2003    Fort Elmina

Elmina is veel groter, duurder en bekender dan "ons" Fort Metal Cross, maar in een verschrikkelijk slechte staat van onderhoud. We vragen ons af wat ze doen met al het geld dat ze vragen voor bezichtiging.

3-11-2003    Kakum Nat. Park

De Canopy walk is een hangbrug door het regenwoud. Wij hebben er alleen onderdoor gelopen en de gigantisch grote bomen van onderen bewonderd.
3-11-2003    Kakum #2

De Canopy was ons iets te wiebelig en te hoog (40 m). Dat is goed voor apen en vogels maar niks voor mensen met hoogtevrees.

6-11-2003    Karnaval?

Aan de beelden zou je denken dat ze praalwagens voor karnaval aan het maken zijn. Dit zijn doodskisten in vele vormen. Van kip tot geweer, auto's etc.alles is mogelijk.
6-11-2003    Volta dam

De waterkrachtcentrale bij Lake Volta lecerd electriciteit voor heel Ghana, Ivoorkust, Togo en Benin.

6-11-2003    Gekkigheid

Aan het Lake Volta vinden we een leuk restaurant. We zwemmen in het meer en we spelen Tarzannetje.
7-11-2003    Mount Gemi

Uitzicht vanaf een van de hoogste bergen in de Volta regio.

7-11-2003    Klimmen

Door een klein restje regenwoud klimmen we naar beneden naar een schitterende waterval bij Amedzofe. De route is heel goed geprepareerd met touwen.
7-11-2003    Beloning

Als beloning voor al het klimmen zien we een schitterende waterval.

7-11-2003    Nar Togo

Als we richting Togo rijden krijgen we weer eens een verfrissende plensbui. Ghana tot ziens over een paar weken.
19-11-2003    Ada

Twaald dagen nadat we Ghana verlaten hebben om Togo en Benin te zien zijn we weer terug. In Ada vinden we Cocoloko beach resort waar we de enige toeristen zijn. 's Nachts zijn we een paar keer op zoek gegaan naar de schilpadden die hier aan land komen. Helaas we hebben ze niet gezien.

20-11-2003    Kokosnootjacht

Peter wilde al die tijd een kokosnoot "plukken". Helaas is hij niet zo goed in klimmen als de jongetjes hier dus doet hij het met een machete aan een stok. Werkt ook!
23-11-2003    Teddy

Terug in Accra om de auto te verschepen zoeken we een camping. We vragen de weg en Teddy nodigd ons uit bij hem thuis. Een schitterend huis maar zonder vrouw. We moesten hem beloven om een vrouw voor hem te zoeken. Dus als er iemand geinteresseerd is?? Je moet wel van kippen en honden houden.

24-11-2003    Straatventen

Rijden door Accra betekent files. Je hoeft hier niet naar een supermarkt toe. De supermarkt komt wel naar jou. De straatventers verkopen alles wat je maar kunt bedenken van ijsjes tot kwasten, zakdoeken etc.
24-11-2003    Verschepen

Met de nederlanders die we ontmoet hebben gaan we naar de verhuizer om de auto in de container te zetten. Kunnen ze meteen zien wat ze moeten doen als ze een week later verschepen.

24-11-2003    Containered

Hier gaat onze auto (huis) de container in. We zullen minstens twee weken homeless zijn.
24-11-2003    Laatste glimp

Nog even naar de auto kijken voordat de deuren gesealed worden. Op naar Zuid-Afrika.